torstai 15. syyskuuta 2016

2. Demon korvaus - kuvionuotit


Hyödyntäisin kuvionuotteja ehdottomasti kehitysvammaisten musiikinopetuksessa. Tähän tarkoitukseen Resonaarin johtaja, musiikkiterapeutti Kaarlo Uusitalo alunperin 1990-luvulla kuvionuottijärjestelmän kehittikin, koska vaihtoehtoisia nuotinnusjärjestelmiä ei ollut olemassa (Resonaarin www-sivusto 2016). Uusitalo kuvaa, että yksi suurimmista ongelmista kehitysvammaisella on sama, mikä kenellä tahansa soittamisen aloittavalla ihmisellä: soitin ja sen soittaminen on vierasta, eivätkä eteen annetut nuotit kerro soittajalle yhtikäs mitään. Aloittelevalta soittajalta vaaditaan pitkäjänteisyyttä ja harjoittelua, eikä monelta kehitysvammaiselta tällaista pitkäjänteisyyttä löydy. (Yle 2016.) Kuvionuoteissa nuotti-informaatio merkitään konkreettisesti muotojen ja värien avulla. Konkreettisen merkintätavan ansiosta soittaminen onnistuu välittömästi, soittaja kokee onnistumisen iloa ja syntyy into ja motivaatio soittamiseen. (Resonaarin www-sivusto 2016.)

Kuvionuotteja voi käyttää kenen kanssa tahansa. Kuten ylen (2016) artikkelin videosta sain huomata, kuvionuottien avulla myös muuten soitto- ja nuotinlukutaidoton aikuinen mieskin osasi soittaa jo melko sujuvasti helppoja melodioita pianolla. Hän kertoi videolla, että oli kerran aiemmin kokeillut pianon soittoa, eikä siitä ollut tullut mitään. Videolla huomasi, kuinka hän yllättyi itsekin huomatessaan, että osaa soittaa tuttua melodiaa kuvionuottien avulla.

Kokisin kuvionuotit erinomaisena eriyttämisen keinona myös muussa kuin erityismusiikin opetuksessa. Uskoisin yleisopetuksessa monen saavan onnistumisen kokemuksia siitä, että voi soittaa muiden mukana. Kuvionuotit helppoine symbooleineen yhdistettynä soittimen vastaaviin kuvioihin, mahdollistavat tämän. Kokeneemmat soittajat ja jo nuotteja lukevat voisivat soittaa nuoteista ja aloittelevammat kuvionuoteista. Näin kaikki pääsisivät osalliseksi yhteiseen soittoon.

Kuvionuoteista en näkisi olevan haittaa kenellekään soittamisen vasta-alkajalle, joten tulen niitä varmasti käyttämään musiikinopetuksessa tukena. Kuvionuoteilla voidaan merkitä vastaava nuotti-informaatio kuin perinteiselläkin nuottikuvalla (Resonaarin www-sivusto 2016). Ja koska soittaja kuvionuoteista soittaessaan käsittelee vastaavaa informaatiota kuin perinteisilläkin nuoteilla, on kuvionuoteista helppo siirtyä myöhemmin myös perinteisen nuotin käyttöön, riippuen toki soittajasta ja hänen valmiuksistaan (Resonaarin www-sivusto 2016).

Tutustuin myös hiukan siihen, miten kuvionuotteja käytetään. Kuvionuoteissa äänenkorkeudet ilmaistaan väreinä ja oktaavialat neljänä eri merkin muotona. Nuotin aika-arvo ilmaistaan kuvion pituutena sekä ylennys- ja alennusmerkit kuviosta lähtevänä nuolena. Tauot on perinteisesti merkitty kuvionuotteihin tyhjillä laatikoilla. (Henriksson 2014, 4–5. Kaikkosen ja Uusitalon 2001 mukaan.)
Resonaarin www-sivuilta löytyi Bassoon ja kitaraan ohjeistusta kuvionuottien käyttöön. Sieltä löytyi myös tiedosto, josta kuvionuottien kuvat löytyvät, eli jonka avulla voi tehdä itse kuvionuotteja kappaleisiin.


Lähteet
Henriksson, P. 2014. Klassisen kitaran opettaminen erityisoppijalle kuvionuottien avulla – opinnäytetyö. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/76807/klassise.pdf?sequence=1

Kuvionuotit johdattavat kehitysvammaiset musiikin maailmaan. Yle 2016. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/03/06/kuvionuotit-johdattavat-kehitysvammaiset-musiikin-maailmaan

Resonaarin www-sivusto. Kuvionuotit. Luettu 15.9.2016. http://www.helsinkimissio.fi/resonaari/kuvionuotit%C2%AE


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti