keskiviikko 28. syyskuuta 2016

Musiikin tunnin havainnointi 4. luokalla

Havainnoin neljännen luokan musiikin tunnin.

Tunti aloitettiin kuuntelemalla kappaletta, josta keskusteltiin hieman kuuntelun jälkeen. Perusopetuksen opetussuunnitelman yhtenä tavoitteena on tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä keskustelemaan havainnoistaan (POPS 2014, 422), kuten tunnilla tehtiin. Samalla tuli esiin myös tavoitteissa mainittua kulttuurista ymmärrystä (POPS 2014, 423), sillä kappale oli espanjan kielinen.

Seuraavaksi siirryttiin rytmeihin, joita oppilaat olivat selvästi harjoitelleet aiemminkin. Sen lisäksi, että opettaja näytti omalla kehollaan rytmejä, oppilaat näkivät taululta rytmin taulukosta. Taulukossa yläriviltä näkyi tahdit numeroina, vaakarivillä luki tapu, reisiläpsy, askel o ja askel v. Taulukkoon oli laitettu magneetteja eri sarakkeisiin, joten siitä pystyi seuraamaan mikä kehorytmi tuli mihinkin kohtaan, kun tahtia laskettiin yhdessä ääneen. Oppilailla oli hyvin käytössä erilaisia kanavia pysyä rytmissä, kun opettaja näytti välillä rytmiä omalla kehollaan, laski rytmiä ääneen ja välillä näytti myös taulukosta oppilaille, missä kohdassa mentiin. Tämä sujui isoltakin ryhmältä hienosti ja kaikki osallistuivat sekä tuntuivat yrittävän parhaansa.

Seuraavaksi luokka harjoitteli lauluja tulevaan koulun juhlaan. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014, 422) mainitaan koulun juhlat, jotka otetaan musiikinopetuksessa huomioon ja jotka tukevat oppilaiden musiikillisten taitojen ja ymmärryksen kehittymistä, kokonaisvaltaista kasvua ja kykyä toimia yhteistyössä muiden kanssa. Ennen lauluun ryhtymistä opettaja näytti kertosäkeiden kohdat. Opettaja säesti pianolla ja lauloi sekä taustalla pyöri taustanauha. Suurin osa oppilaista lauloi innokkaasti mukana, mutta jotkut tyytyivät olemaan hiljaa paikallaan. Laulun jälkeen kerrattiin vielä kohdat, jotka olivat olleet opettajan mielestä haastavia. Opetuksen tavoitteissa musiikillisten taitojen osuudessa on mainittu äänenkäyttö- ja laulutaito sekä niiden kehittäminen edelleen musisoivan ryhmän jäseninä (POPS 2014, 422).

Opettaja laittoi taustanauhan pyörimään ja lähti liikkumaan paikallaan robottimaisesti. Tuntiin saatiin rytmien lisäksi muutakin musiikkiliikuntaa. Tässä opettaja näytti sekä omalla kehollaan liikettä että kehotti oppilaita suullisesti liikkumaan kuten robotit. Opetussuunnitelmassa (2014, 422) mainitaan, että oppilailla tulee musiikinopetuksessa olla mahdollisuus monipuoliseen luovaan musiikilliseen ilmaisuun ja musiikin tuottamiseen yksin ja yhdessä muiden kanssa. Tätä tuetaan luomalla yhteyksiä muihin ilmaisumuotoihin (POPS 2014, 422), tässä tapauksessa tanssiin ja omalla kropalla liikkumiseen.

Tämän jälkeen opettaja laittoi taululle näkyviin kyseisen kappaleen sävelet sekä rytmit. Taustanauha pyöri edelleen ja oppilaat taputtivat opettajan osoittamaa rytmiä. Opettaja näytti ensin taputtamalla ja tämän jälkeen hän näytti sormella taululta rytmiä, jotta oppilaat oppivat lukemaan myös näitä.

Tunnin lopuksi päästiin vielä bändisoittimien pariin. Rummun komppaamisen opettaja näytti omalla keholla edessä, jotta kaikki pääsivät kokeilemaan komppia omalla kehollaan. Sitten opettaja antoi oppilaiden valita bändisoittimen, jota haluaa soittaa. Tästä aiheutui kova juoksu soitinten ääreen sekä kova meteli, kun oppilaat alkoivat testailla soittimia. Opettajalla tuntui olevan vaikeuksia saada oppilaita enää hiljaiseksi, ja tähän kului aikaa tunnista. Meteli häiritsi myös opettajan neuvomista, kun hän kiersi soittimelta toiselle ohjeistamassa.

Rummut käytiin yhdessä läpi. kosketinsoittimissa, pianoissa, sekä ksylofonissa oli kirjaimin merkitty sävelet, jotka tukivat varmasti oppilaiden soittoa nuotista. Lopulta varsinainen kappale ehdittiin soittaa yhdessä vain yhden kerran. Toistoja ei siis tullut paljon, mutta uskon, että seuraava musiikintunti jatkuu bändisoittimien parissa.

Musiikillisista taidoista tunnilla opittiin laulamista, soittamista, kuuntelua sekä liikettä monipuolisesti. Bändisoitinten luona oltiin ryhmässä, joten siinä vaadittiin ryhmätyöskentelytaitoja, jotta malttoi odottaa ja antoi muidenkin soittaa. Myös kaverin opastaminen oli sallittua. Musiikin opetuksen tavoitteena on kannustaa oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimin (POPS 2014, 422), joita tulikin kaikkia esiin tällä tunnilla.


Havaitsin, että tunnilla ei juuri ollut eriyttämistä. Esimerkiksi rytmityksissä opettaja olisi voinut suositella helpompaa vaihtoehtoista tapaa, mikäli tämä tuntuu haastavalta. Rytmi nimittäin oli melko haastava. Samoin bändisoitossa olisi voinut olla helpompi ja haastavampi nuotti, jotta jokainen saisi soitettua jotain ja kokisi onnistumisen. Toisaalta, en huomannut turhautumista tai muuta merkkiä siitä, että tunnin tehtävät olisivat olleet liian helppoja tai haastavia. Merkittäviä oppimisen esteitä ei tuntunut olevan, ja uskon, että opettaja olisi ottanut huomioon esimerkiksi vammat tai rajoitteet, mikäli niitä olisi ollut.

Lähteet

Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti