Havainnoin neljännen luokan
musiikin tunnin.
Tunti aloitettiin
kuuntelemalla kappaletta, josta keskusteltiin hieman kuuntelun jälkeen. Perusopetuksen
opetussuunnitelman yhtenä tavoitteena on tarjota oppilaalle mahdollisuuksia
ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä
ohjata häntä keskustelemaan havainnoistaan (POPS 2014, 422), kuten tunnilla
tehtiin. Samalla tuli esiin myös tavoitteissa mainittua kulttuurista ymmärrystä
(POPS 2014, 423), sillä kappale oli espanjan kielinen.
Seuraavaksi siirryttiin
rytmeihin, joita oppilaat olivat selvästi harjoitelleet aiemminkin. Sen
lisäksi, että opettaja näytti omalla kehollaan rytmejä, oppilaat näkivät
taululta rytmin taulukosta. Taulukossa yläriviltä näkyi tahdit numeroina,
vaakarivillä luki tapu, reisiläpsy, askel o ja askel v. Taulukkoon
oli laitettu magneetteja eri sarakkeisiin, joten siitä pystyi seuraamaan mikä
kehorytmi tuli mihinkin kohtaan, kun tahtia laskettiin yhdessä ääneen. Oppilailla
oli hyvin käytössä erilaisia kanavia pysyä rytmissä, kun opettaja näytti
välillä rytmiä omalla kehollaan, laski rytmiä ääneen ja välillä näytti myös
taulukosta oppilaille, missä kohdassa mentiin. Tämä sujui isoltakin ryhmältä
hienosti ja kaikki osallistuivat sekä tuntuivat yrittävän parhaansa.
Seuraavaksi luokka
harjoitteli lauluja tulevaan koulun juhlaan. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa
(2014, 422) mainitaan koulun juhlat, jotka otetaan musiikinopetuksessa huomioon
ja jotka tukevat oppilaiden musiikillisten taitojen ja ymmärryksen kehittymistä,
kokonaisvaltaista kasvua ja kykyä toimia yhteistyössä muiden kanssa. Ennen
lauluun ryhtymistä opettaja näytti kertosäkeiden kohdat. Opettaja säesti
pianolla ja lauloi sekä taustalla pyöri taustanauha. Suurin osa oppilaista
lauloi innokkaasti mukana, mutta jotkut tyytyivät olemaan hiljaa paikallaan.
Laulun jälkeen kerrattiin vielä kohdat, jotka olivat olleet opettajan mielestä
haastavia. Opetuksen tavoitteissa musiikillisten taitojen osuudessa on mainittu
äänenkäyttö- ja laulutaito sekä niiden kehittäminen edelleen musisoivan ryhmän
jäseninä (POPS 2014, 422).
Opettaja laittoi
taustanauhan pyörimään ja lähti liikkumaan paikallaan robottimaisesti. Tuntiin
saatiin rytmien lisäksi muutakin musiikkiliikuntaa. Tässä opettaja näytti sekä
omalla kehollaan liikettä että kehotti oppilaita suullisesti liikkumaan kuten
robotit. Opetussuunnitelmassa (2014, 422) mainitaan, että oppilailla tulee
musiikinopetuksessa olla mahdollisuus monipuoliseen luovaan musiikilliseen
ilmaisuun ja musiikin tuottamiseen yksin ja yhdessä muiden kanssa. Tätä tuetaan
luomalla yhteyksiä muihin ilmaisumuotoihin (POPS 2014, 422), tässä tapauksessa
tanssiin ja omalla kropalla liikkumiseen.
Tämän jälkeen opettaja
laittoi taululle näkyviin kyseisen kappaleen sävelet sekä rytmit. Taustanauha
pyöri edelleen ja oppilaat taputtivat opettajan osoittamaa rytmiä. Opettaja
näytti ensin taputtamalla ja tämän jälkeen hän näytti sormella taululta rytmiä,
jotta oppilaat oppivat lukemaan myös näitä.
Tunnin lopuksi päästiin
vielä bändisoittimien pariin. Rummun komppaamisen opettaja näytti omalla
keholla edessä, jotta kaikki pääsivät kokeilemaan komppia omalla kehollaan.
Sitten opettaja antoi oppilaiden valita bändisoittimen, jota haluaa soittaa.
Tästä aiheutui kova juoksu soitinten ääreen sekä kova meteli, kun oppilaat
alkoivat testailla soittimia. Opettajalla tuntui olevan vaikeuksia saada
oppilaita enää hiljaiseksi, ja tähän kului aikaa tunnista. Meteli häiritsi myös
opettajan neuvomista, kun hän kiersi soittimelta toiselle ohjeistamassa.
Rummut käytiin yhdessä läpi.
kosketinsoittimissa, pianoissa, sekä ksylofonissa oli kirjaimin merkitty
sävelet, jotka tukivat varmasti oppilaiden soittoa nuotista. Lopulta varsinainen kappale
ehdittiin soittaa yhdessä vain yhden kerran. Toistoja ei siis tullut paljon,
mutta uskon, että seuraava musiikintunti jatkuu bändisoittimien parissa.
Musiikillisista taidoista
tunnilla opittiin laulamista, soittamista, kuuntelua sekä liikettä
monipuolisesti. Bändisoitinten luona oltiin ryhmässä, joten siinä vaadittiin
ryhmätyöskentelytaitoja, jotta malttoi odottaa ja antoi muidenkin soittaa. Myös
kaverin opastaminen oli sallittua. Musiikin opetuksen tavoitteena on kannustaa
oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan keho-,
rytmi-, melodia- ja sointusoittimin (POPS 2014, 422), joita tulikin kaikkia
esiin tällä tunnilla.
Havaitsin, että tunnilla ei
juuri ollut eriyttämistä. Esimerkiksi rytmityksissä opettaja olisi voinut
suositella helpompaa vaihtoehtoista tapaa, mikäli tämä tuntuu
haastavalta. Rytmi nimittäin oli melko haastava. Samoin bändisoitossa olisi
voinut olla helpompi ja haastavampi nuotti, jotta jokainen saisi soitettua
jotain ja kokisi onnistumisen. Toisaalta, en huomannut turhautumista tai muuta
merkkiä siitä, että tunnin tehtävät olisivat olleet liian helppoja tai
haastavia. Merkittäviä oppimisen esteitä ei tuntunut olevan, ja uskon, että
opettaja olisi ottanut huomioon esimerkiksi vammat tai rajoitteet, mikäli niitä
olisi ollut.
Lähteet
Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.
Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti