keskiviikko 21. syyskuuta 2016

Demo 3 - Basso ja kitara


Tällä demolla opettelimme basson ja kitaran soittoa. Aloitimme ’’nakkibassolla’’, jossa sormista muodostettiin basson kielet. Tämän avulla onnistui hyvin kielten ja näppäilyn harjoittelu. Koin itse tämän ’’nakkibasson’’ matalan kynnyksen kuivaharjoitteluksi ja se olisi mielestäni hauska tapa lähteä lastenkin kanssa liikkeelle. Basson kielet jäivät hauskasti mieleen laulun avulla. Olen itsekin oppinut basson kielet muistisääntönä toimivalla lauseella. Sellainen tukee soittamista, joten oppilailla olisi mielestäni hyvä olla jokin muistisääntö tukena.

Koska bassoja oli käytössä rajallinen määrä, onnistui kaikkien yhtäaikainen soitonharjoittelu kitaroiden avulla. Minun kouluaikanani ei ollut tällaista käytäntöä ja sen vuoksi soitonharjoittelu jäi vähäiseksi. Mielestäni kitaran soittaminen oli hyvä tapa mahdollistaa kaikille soittorutiinin kertyminen. Basson soittajaa toki vaihdeltiin, mutta oli tehokasta saada enemmän toistoja. Tämän aion ottaa käytäntöön tulevana opettajana.

Panin merkille, että bassossa soinnuille on erilaisia esitystapoja, ja voi olla hyvä eriyttämisen keino käyttää eri tapoja yhtä aikaa. Toiset oppilaat voivat saada soitosta paremmin kiinni toisella tavalla ja toiset taas toisella. Itsekin huomasin eroja nuotin luvun sujumisessa niiden esitystavasta riippuen.

Kiinnitin myös huomiota siihen, että taustanauhaa käytettäessä opettaja oli vapaana ohjaamaan ryhmää ja esimerkiksi näyttämään missä kohtaa nuotteja ollaan menossa tai mikä sointu nyt soitetaan ja miten. Opettajan tuele osata soitettava kappale, jotta nuottien näyttäminen sujuu. Tuntien valmisteluun täytyy varata myös riittävästi aikaa, jotta soittimet, tässä tapauksessa kitarat, ovat oppilaille valmiiksi vireessä. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti