Tällä demolla opettelimme
basson ja kitaran soittoa. Aloitimme ’’nakkibassolla’’, jossa sormista
muodostettiin basson kielet. Tämän avulla onnistui hyvin kielten ja näppäilyn
harjoittelu. Koin itse tämän ’’nakkibasson’’ matalan kynnyksen
kuivaharjoitteluksi ja se olisi mielestäni hauska tapa lähteä lastenkin kanssa
liikkeelle. Basson kielet jäivät hauskasti mieleen laulun avulla. Olen itsekin oppinut basson kielet muistisääntönä toimivalla lauseella. Sellainen tukee soittamista, joten oppilailla olisi mielestäni hyvä olla jokin muistisääntö tukena.
Koska bassoja oli käytössä
rajallinen määrä, onnistui kaikkien yhtäaikainen soitonharjoittelu kitaroiden
avulla. Minun kouluaikanani ei ollut tällaista käytäntöä ja sen vuoksi soitonharjoittelu jäi vähäiseksi. Mielestäni kitaran soittaminen oli hyvä tapa mahdollistaa kaikille soittorutiinin kertyminen. Basson soittajaa
toki vaihdeltiin, mutta oli tehokasta saada enemmän toistoja. Tämän aion ottaa käytäntöön tulevana opettajana.
Panin merkille, että
bassossa soinnuille on erilaisia esitystapoja, ja voi olla hyvä eriyttämisen
keino käyttää eri tapoja yhtä aikaa. Toiset oppilaat voivat saada soitosta
paremmin kiinni toisella tavalla ja toiset taas toisella. Itsekin huomasin
eroja nuotin luvun sujumisessa niiden esitystavasta riippuen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti