Garage Band –ohjelman käytön
harjoittelu sekä muidenkin demojen teknologisten sovellusten esittely
osoittivat minulle, että teknologian käyttö musiikissa on aivan mahdollista ja
hyvä keino oppia.
Esimerkiksi tableteilla saa luotua monipuolisia äänimaailmoja ja niillä
voi harjoitella soittamista, jos oikeita soittimia ei luokasta kaikille löydy.
Niiden käyttö on varmasti motivoivaa monille oppilaille, sillä itse ainakin
innostuin kovasti kokeilemaan mitä kaikkea tabletista saan irti. Oppilaille on tärkeää antaa selkeä ohjeistus, kuten mekin saimme. Sen avulla oppilas löytää tabletista tarvittavan, mutta pääsee kuitenkin kokeilemaan ja tekemään itsenäisesti.
Tieto- ja
viestintäteknologian käyttö on mainittu perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014,
263) ja olin etukäteen pohtinut millä keinoin sitä musiikkiin voisi yhdistää.
Demoilla sain tästä kattavaa esittelyä, joka tosin vielä vaatii kovasti omaa
perehtymistä ja kokeilua. Olen onneksi innokas kokeilemaan ja ottamaan selvää.
Lähteet
Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.
Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti