tiistai 29. marraskuuta 2016

Demot 5-7. Bändisoittimet

Bändisoittimia käsittelevillä demoilla sain vähän käsitystä siitä, kuinka paljon asioita tulee ottaa huomioon musiikin opetuksessa niin valmistelussa kuin toteutuksessakin.

Soitinten virittäminen ei varmasti onnistu suuren lapsiryhmän kanssa, joten opettajan on hyvä tehdä se ennen tunnin alkua. Myös tunnilla käsiteltävät kappaleet on oltava opettajalla hallussa, jotta voi ohjata lapsia mahdollisimman selkeästi.

Ohjeistaminen on tärkeää tehdä selkeästi ja ennen kuin antaa oppilaiden lähteä soittimille. Jopa meidän yliopiston opiskelijoista koostuva demoryhmä saa muuten niin kovan metelin aikaiseksi, että ohjeistaminen ei ole helppoa. Itse koin tärkeäksi, että on mahdollista seurata erilaisten kanavien kautta kappaletta (nuottikirja, tabulatuuri, opettajan merkit), sillä toiset toimivat paremmin kuin toiset. On myös tärkeää, että soiton eriyttämistä on mietitty huolellisesti etukäteen. Muutoin täysin vieraalla soittimella soittavat, aloittelevat soittajat saattavat pudota täysin ja toisinpäin kokeneet soittajat saattavat turhautua. Eriyttäminen tarjoaa jokaiselle jotain.

Huomioni olivat muodostuneet sekä demojen pohjalta että SOI 5-6 (2009) oppikirjan materiaaleista, joita meille on jaettu demoilla.

Ihmettelen, kuinka pystyn ottamaan niin paljon asioita huomioon ja opettajana hallitsemaan eri soittimia sekä ohjaamaan lapsia niillä soittamisessa. Minulta vaatii myös paljon harjoittelua, että hallitsen jonkin kappaleen riittävän hyvin opettaakseni.

Musiikinopettajana haluaisin olla selkeä ja antaa oppilaille hyvät raamit soiton opettelemiseen. Se vaatii varmasti vielä paljon harjoitusta. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti