Bändisoittimia
käsittelevillä demoilla sain vähän käsitystä siitä, kuinka paljon asioita tulee
ottaa huomioon musiikin opetuksessa niin valmistelussa kuin toteutuksessakin.
Soitinten virittäminen ei
varmasti onnistu suuren lapsiryhmän kanssa, joten opettajan on hyvä tehdä se
ennen tunnin alkua. Myös tunnilla käsiteltävät kappaleet on oltava opettajalla
hallussa, jotta voi ohjata lapsia mahdollisimman selkeästi.
Ohjeistaminen on tärkeää
tehdä selkeästi ja ennen kuin antaa oppilaiden lähteä soittimille. Jopa meidän
yliopiston opiskelijoista koostuva demoryhmä saa muuten niin kovan metelin
aikaiseksi, että ohjeistaminen ei ole helppoa. Itse koin tärkeäksi, että on
mahdollista seurata erilaisten kanavien kautta kappaletta (nuottikirja,
tabulatuuri, opettajan merkit), sillä toiset toimivat paremmin kuin toiset. On
myös tärkeää, että soiton eriyttämistä on mietitty huolellisesti etukäteen.
Muutoin täysin vieraalla soittimella soittavat, aloittelevat soittajat
saattavat pudota täysin ja toisinpäin kokeneet soittajat saattavat turhautua.
Eriyttäminen tarjoaa jokaiselle jotain.
Huomioni olivat muodostuneet
sekä demojen pohjalta että SOI 5-6 (2009) oppikirjan materiaaleista, joita
meille on jaettu demoilla.
Ihmettelen, kuinka pystyn
ottamaan niin paljon asioita huomioon ja opettajana hallitsemaan eri soittimia
sekä ohjaamaan lapsia niillä soittamisessa. Minulta vaatii myös paljon
harjoittelua, että hallitsen jonkin kappaleen riittävän hyvin opettaakseni.
Musiikinopettajana haluaisin
olla selkeä ja antaa oppilaille hyvät raamit soiton opettelemiseen. Se vaatii
varmasti vielä paljon harjoitusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti