tiistai 29. marraskuuta 2016

Demo 9. Monikulttuurisuus

 Monikulttuurisuus mainitaan 3-6. luokkien kohdalla perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014, 264) seuraavasti: ’’Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota oppilaiden omiin kulttuureihin, kulttuuriperinnön vaalimiseen ja kulttuurisen ymmärryksen avartamiseen’’.

Keskustellessamme monikulttuurisuudesta musiikinopetuksessa ymmärsin, että musiikki on loistava väline kulttuurien opetukseen. Musiikin avulla voidaan tuoda tutuksi niin omaa kuin vierastakin kulttuuria. Sen avulla voidaan käsitellä sekä perinteitä että esimerkiksi nuorison kulttuuria.

Musiikin tunneilla monikulttuurisuutta voitaisiin käsitellä esimerkiksi perinteisesti soittamisen ja laulun, sekä laulujen kautta. Laulun avulla voidaan tuoda myös eri kieliä ja sitä kautta kulttuureja musiikin tunneille. Myös levyraati voisi olla hyvä keino tuoda esille vaikkapa oman kulttuurin suosittuja musiikkityylejä. Lisäksi musiikkiliikunnan, tanssin ja rytmien kautta voi hyvin käsitellä kulttuureja. Opetussuunnitelmassa mainittua teknologian käyttöä musiikissa (POPS 2014, 256) voidaan myös hyödyntää monikulttuurisuuden käsittelyssä. Esimerkiksi Garage Band sovelluksella saa luotua äänimaailmaa, mihin musiikin luokan soittimilla ei välttämättä pystytä.

Tällä demolla oivalsin, että monikulttuurisuuden käsittelyyn on monenlaisia keinoja musiikissa ja niitä kannattaa käyttää monipuolisesti, sillä eri oppilaat saattavat innostua ja hyötyä eri menetelmistä. Monikulttuurisuuden tuominen musiikin opetukseen ei ole kovin vaikeaa kun käyttää mielikuvitustaan ja hyödyntää omia vahvuuksiaan. Myös oppilailla saattaa olla ehdotuksia, joita opettajalle ei tule edes mieleen.

Lähteet

Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti