Monikulttuurisuus
mainitaan 3-6. luokkien kohdalla perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014,
264) seuraavasti: ’’Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota oppilaiden
omiin kulttuureihin, kulttuuriperinnön vaalimiseen ja kulttuurisen ymmärryksen
avartamiseen’’.
Keskustellessamme monikulttuurisuudesta musiikinopetuksessa ymmärsin, että
musiikki on loistava väline kulttuurien opetukseen. Musiikin avulla voidaan
tuoda tutuksi niin omaa kuin vierastakin kulttuuria. Sen avulla voidaan
käsitellä sekä perinteitä että esimerkiksi nuorison kulttuuria.
Musiikin tunneilla monikulttuurisuutta voitaisiin käsitellä esimerkiksi
perinteisesti soittamisen ja laulun, sekä laulujen kautta. Laulun avulla
voidaan tuoda myös eri kieliä ja sitä kautta kulttuureja musiikin tunneille.
Myös levyraati voisi olla hyvä keino tuoda esille vaikkapa oman kulttuurin
suosittuja musiikkityylejä. Lisäksi musiikkiliikunnan, tanssin ja rytmien
kautta voi hyvin käsitellä kulttuureja. Opetussuunnitelmassa mainittua
teknologian käyttöä musiikissa (POPS 2014, 256) voidaan myös hyödyntää
monikulttuurisuuden käsittelyssä. Esimerkiksi Garage Band sovelluksella saa
luotua äänimaailmaa, mihin musiikin luokan soittimilla ei välttämättä pystytä.
Tällä demolla oivalsin, että monikulttuurisuuden käsittelyyn on monenlaisia
keinoja musiikissa ja niitä kannattaa käyttää monipuolisesti, sillä eri
oppilaat saattavat innostua ja hyötyä eri menetelmistä. Monikulttuurisuuden
tuominen musiikin opetukseen ei ole kovin vaikeaa kun käyttää mielikuvitustaan
ja hyödyntää omia vahvuuksiaan. Myös oppilailla saattaa olla ehdotuksia, joita
opettajalle ei tule edes mieleen.
Lähteet
Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.
Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti