tiistai 29. marraskuuta 2016

Demon 11. korvaava tehtävä

Koko vuoden suunnitelma 4. luokan musiikinopetukseen

Hyödynsin valtakunnallista perusopetuksen opetussuunnitelmaa 2014 sekä Kouvolan kaupungin paikallista opetussuunnitelmaa (http://ep.kouvola.fi/kokous/20163922-3-1.PDF)

Tavoitteita:
- Musiikillisten taitojen ja ymmärryksen kehittäminen
- Harjoitella muiden kanssa yhdessä työskentelemistä sekä itsenäistä työskentelyä
- Harjoitella musiikin käsitteitä
- Musiikkitiedon ja musiikinteorian perusteiden oppiminen
- Kehittää oppilaiden laulu- ja soittotaitoa harjoittelemalla
- Kokeilla monipuolisesti eri musiikillisia työtapoja (soitto, laulu, sävellys, kuunteleminen, liikkuminen)
- Harjoitella itseilmaisua
- Oppilaalle kehittyy myönteinen asenne musiikkiin

Mitä luokka-asteella tehdään vuoden aikana?
- Kokeillaan säveltämistä
- Harjoitellaan laulamista sekä yhteislauluna opettajan säestämänä että bändin jäsenenä pienemmällä kokoonpanolla mikkiin. Kokeillaan myös kaanon-laulua eli moniäänisyyden perusteita. Yhtenä keskittymisen kohteena on myös lauluasento ja terve äänenkäyttö
·        monipuolinen kotimainen ja ulkomainen laulusto
·        ikäkauteen sopivat laulut, leikit, lorut ja ääniharjoitukset
·        kouluvuoden juhliin liittyvät laulut
·        Maamme-laulu, maakuntalaulu
- Kuunnellaan monipuolisesti musiikkia (lastenmusiikki, eri kulttuurit, populaarimusiikki ja kansanmusiikki).
·        monipuolinen kotimainen ja ulkomainen kuunteluohjelmisto
·        Vivaldi (Vuodenajat), Mozart
·        keskeiset kotimaiset säveltäjät kuten Jean Sibelius
·        kuunnellaan eläytyen
- Soitetaan
·        rytmisoittimet (tamburiinit, marakassit, shakerit)
·        melodiasoittimet (kannel ja nokkahuilu)
·        sointusoittimet kuten bändisoittimet (basso, rumpu, kosketinsoittimet)
- Tehdään kehorytmejä eri keinoin
- Kokeillaan musiikkiliikuntaa
- Tutustutaan duuri- ja mollisointuihin kuuntelun ja kokeilemisen kautta
- Nimetään nuotteja, taukoja ja rytmejä, jotka tulevat esille valituissa laulu- ja soittotehtävissä

Miten?
- Toiminnallisesti, kokeilemalla - monipuolisesti
- Huomioimalla oppilaiden omat kiinnostuksen kohteet sekä kokemukset
- Yhdistetään musiikkia myös muihin taiteenlajeihin kuten tanssimiseen tai kuvataiteeseen
- Integroidaan musiikkia myös muihin oppiaineisiin. Tällä vuosiluokalla äidinkieleen, kuvataiteeseen sekä ympäristöoppiin
- Kiinnitetään huomiota oppilaiden omiin kulttuureihin sekä kulttuurisen ymmärtämisen avartamiseen
- Käsitellään vastuullista äänen tuottamista sekä äänenvoimakkuuksia
- Omat musiikkikirjat sekä vihkot työvälineinä
- Käytetään soitinten lisäksi teknologiaa kuten tabletteja ja harjoitellaan niiden avulla soittamista sekä tutustutaan erilaisiin äänimaailmoihin
- Työskennellään erilaisten teemojen ympärillä

 - Koulun juhlat, vuodenajat ja yleiset juhlapäivät vaikuttavat siihen, miten musiikin opetuksessa edetään
- Arviointiin vaikuttavat oppilaan aktiivisuus, asenne ja osaaminen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti